Ruimte voor ondernemerschap binnen de ambulante handel. Dat is waar we als CVAH elke dag voor staan en voor gaan. Een gezond ondernemersklimaat behouden, daarin zit onze drive als organisatie. Een van de storende factoren op dit moment is de situatie op de arbeidsmarkt. Ook marktondernemers kunnen niet verder groeien zonder gemotiveerd personeel. 
 

Overal ontstaan tekorten en elke stad hangt vol 'medewerkers gezocht' posters bij winkels en horeca. Wij krijgen via onze afdelingen en leden steeds meer signalen dat ook marktondernemers moeite hebben om vacatures te vervullen. Naast de bestaande gastlessen, leerbedrijf projecten en andere 'Werken op de Markt' initiatieven, hebben we een aantal nieuwe concrete acties genomen.

Vinden en Binden
Voor onze leden hebben we een eerste handreiking vervaardigd met praktische tips. Niet alleen om nieuwe personeelsleden te werven, maar vooral ook om medewerkers sterker aan je binden en dus de achterdeur gesloten te houden. Dit overzicht kunt u ter inspiratie makkelijk downloaden. 

Banenkraam
Recent hebben we op onze nieuwe website een vacaturebank geplaatst. Op deze 'banenkraam' kunnen alle ondernemers hun openstaande vacatures plaatsen. We willen zoveel mogelijk vacatures verzamelen om vervolgens onze vacaturebank ook bij werkzoekenden onder de aandacht te gaan brengen. Bijvoorbeeld via landelijke jobwebsites als Indeed of andere plekken waar we de markt als unieke werkplek onder de aandacht kunnen brengen. 

Maar ook hiervoor geldt 'massa is kassa'. We hebben nu dus eerst voldoende vacatures nodig voor we een volgende stap nemen. Zoekt u nieuwe verkoop medewerkers of zaterdaghulpen? Plaats een gratis advertentie op de 'Banenkraam'. Dat kan hier.

Kijk, hiervoor werk je op de markt
Zoals aangegeven merken ondernemers dat 't lastiger wordt om geschikt personeel te vinden. Steeds meer ondernemers hebben vacatures open staan. Binnen het project 'Werken op de Markt' biedt de CVAH haar leden een mini wervingscampagne aan, gericht op aspecten/ervaringen die het werken op de markt aantrekkelijk of bijzonder maken. Wat maakt de markt nou net ff anders? Hoe onderscheiden we ons van andere mogelijke werkplekken als de winkel of een restaurant? Het buiten werken, de unieke werksfeer, de gezelligheid, de teamgeest, de groeikansen en veel meer. Kijk, hiervoor werk je op de markt.

Posters en social media
Ondernemers kunnen neutrale posters met prikkelende teksten downloaden om in hun kraam of verkoopwagen te hangen. Je eigen gezellige verkoopplek is natuurlijk de beste plek voor werving van personeel. 

Maar ook speciaal voor social media hebben we sprekende 'uitingen' gemaakt die ondernemers kunnen downloaden. Het is makkelijk om zelf combinaties te maken van enkele uitingen en zo je eigen mini campagne via social media te starten. Het is een pick&mix idee. Er zijn ook twee animaties gemaakt van enkele uitingen, inclusief muziek.

Kortom, we hebben voor u een kleurrijke testimonial campagne gemaakt, waarin opvallende 'uitspraken' van werkenden op de markt belicht worden. Het gaat over de sfeer, buitenlucht, diversiteit, maar ook over de kansen die je krijgt. De kernboodschap in elke uiting luidt: Kijk, hiervoor werk je op de markt.

Maak uw eigen lokale wervingscampagne met deze uitingen: hier downloaden.

Vervolg
Bij voldoende vacatures in de banenkraam zullen we de uitingen ook via onze en landelijke kanalen gaan uitdragen. En wie weet krijgt u als bloemenman zelf wel inspiratie voor pakkende vacature teksten:

Ik draai echt de hele dag door!
Met mijn boeketten tover ik echt blije gezichten.

Kijk, daarvoor werk je op de markt!