Wat is cybercriminaliteit en hoe kun je het voorkomen?

Cybercrime is helaas voor veel MKB’ers een toenemend probleem. 1 op de 5 MKB-bedrijven krijgt ermee te maken.

De meest voorkomende vormen van cybercrime zijn ransomware, phishing, identiteitsfraude en oplichting. De schade bij een cyberincident kan groot zijn. Denk alleen al aan de kosten voor herstel of vervanging van websites, programma’s en data. Maar ook omzetverlies en reputatieschade.

Onder cybercrime verstaan we strafbare feiten die gepleegd worden met ICT-middelen, gericht tegen andere ICTmiddelen. Denk aan computers, laptops en servers, maar ook aan tablets, smartphones en andere apparaten met een processor en geheugen die gebruikmaken van internet op kantoor, de productieruimte of de verkoopplek.

Elke vorm van cybercrime heeft specifieke aandachtspunten. Maar met een aantal algemene stelregels kunt u de kans om slachtoffer te worden van cybercrime al flink verkleinen.

  • Zorg dat uw systemen goed beveiligd zijn en dat u de benodigde updates downloadt en installeert.
  • Maak gebruik van een virusscanner, firewall, anti-spyware en advertentieblokkers.
  • Bezoek alleen veilige websites. Klik niet op onbekende bestanden en links.
  • Is een rekeningnummer veranderd naar een buitenlandse bank? Neem dan contact op met de facturerende partij via een voor u bekend telefoonnummer of mailadres en niet via het genoemde nummer of mailadres in de mail. Bespreek deze afspraak met de medewerker die de betalingen verzorgd. Spreek een maximum bedrag af dat door de medewerker zonder controle van een andere persoon mag worden overgemaakt.
  • Gebruik sterke wachtwoorden, liefst wachtzinnen.
  • Maak regelmatig een back-up.
  • Log gebeurtenissen op systemen.
  • Informeer uw personeel over deze digitale dreigingen. Veel malware wordt binnengehaald doordat medewerkers vaak privé e-mails of bestanden openen in de werkomgeving.
  • Wees terughoudend met het geven van persoonsgegevens op het internet. Denk daarbij niet alleen aan uw eigen gegevens, maar ook aan die van klanten, leveranciers en personeel. Eenmaal op internet geplaatste gegevens blijven ‘voor eeuwig’ beschikbaar.
  • Geef nooit uw inlog- of pincode af, ook niet als het verzoek afkomstig lijkt van een betrouwbare afzender.
  • Verwijder verdachte e-mails direct en klik nooit op een link die in de e-mail staat.
  • Zorg voor een goed werkende firewall. Een firewall houdt al het inkomende en uitgaande dataverkeer in de gaten en beoordeelt of iets doorgelaten kan worden of niet.
  • Houd uw software up-to-date. Sommige softwarefouten worden laat ontdekt en vormen een serieus beveiligingsrisico. Softwareleveranciers brengen regelmatig updates van hun software uit, zorg dat u deze updates automatisch installeert.
  • Ga niet onbezonnen in op aanbiedingen per mail maar verifieer altijd eerst of u met een bonafide instelling te maken heeft.Controleer het webadres, voordat u een betaling doet. Als een site nieuw voor u is, check dan altijd bij wie u inkoopt. Of het nu om een bank, een leverancier of een klant gaat.
    Stelt u zichzelf de volgende vragen:
    – Is het een bestaand bedrijf?
    – Staan alle contactgegevens vermeld?
    – Staan er privacy-, leverings- en betaalvoorwaarden op de site?
  • Blijf alert bij online betalingen. Een veilige betaalomgeving herkent u aan:
    – een beveiligde webpagina begint altijd met https, waarbij de ‘s’ staat voor secure
    – een hangslotje. Hier kunt u op klikken om de details van de site te controleren.
  • Doe altijd aangifte bij de politie wanneer je bedrijf te maken heeft gehad met cybercrime.
  • Bespreek bovenstaande zaken ook met uw personeel.

Doe de Cyber-risicoscan.

Slachtoffer van cybercrime? Doe aangifte!

Op basis van een aangifte kan de politie onderzoek doen, daders zien te achterhalen, meer digitale aanvallen stoppen, andere ondernemers waarschuwen en criminele businessmodellen frustreren. Uw incident kan een relatie hebben met andere zaken, waardoor niet alleen uw zaak mogelijk wordt opgelost door de politie, maar ook die van een ander. Aangifte kan noodzakelijk zijn voor de afhandeling met de verzekering en voor het eisen van een schadevergoeding.

‘Veilig op de Markt’ wordt mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Justitie & Veiligheid.