Steeds meer consumenten naar de markt voor kaas


lange rijen voor de kaasboer op de markt zijn inmiddels geen uitzondering meer

De supermarkt heeft ruim 80% van de kaasmarkt in handen, maar dat aandeel neemt licht af stelt supermarktonderzoeker GfK vast. Mensen kopen vooral meer kaas op de markt. Dat concluderen Anneke Engelen en Kees van Dommelen van GfK.
“We zien dat het totale aantal kopers van kaas in de supermarkt afneemt. Dat zie je formulebreed en zowel in vers als in zelfbediening. In onze optiek komt dat doordat de consument erg is gericht op producten die onderscheidend zijn en ook bereid is daar meer voor te betalen”, aldus Anneke Engelen.
Waar komt die kentering in de keuze voor aankoopkanalen vandaan? Is het one-stop-shoppingconcept uitgewerkt?’ Kees van Dommelen, key accountmanager: ‘Hier spelen twee dingen. De consument van nu zoekt een heel specifiek assortiment van verwenproducten. Ze zoeken een speciale kaas, wijn, tapas en andere delicatessen. Die vinden ze niet in de supermarkt. Op de markt zie je echter steeds meer aanbieders van exclusieve producten.” Anneke Engelen: ‘Mensen geven meer geld uit aan kwaliteitskaas. De weekmarkt is daarvoor de aangewezen plek.
Engelen vervolgt: ‘Dat sluit aan op de consumententrends ‘premium’ en ‘convenience’ die we zien. De consument is bereid meer te betalen voor producten ‘met een verhaal’ die meer kwaliteit bieden. De vraag naar bijzondere producten van topkwaliteit zal de komende jaren alleen maar groeien.’
Wat voor kaas geldt, geldt ook voor meer producten als vis, natuurvoeding en diervriendelijk vlees.