Pinnen: mag het ook ietsje goedkoper zijn?

Sinds de uitbraak van het coronavirus is het aantal pintransacties explosief gestegen. De overheid roept op om met de pinpas te betalen, omdat betalen met cash geld risico met zich mee brengt; overdracht van het coronavirus kan immers mogelijk zijn via papier- en muntgeld, zo is het vermoeden.

Pinnen, een dure service voor ondernemers

Aan die oproep geven wij met z’n allen massaal gehoor en dat is vooral leuk voor de banken, die per pintransactie een leuk bedrag opstrijken. Nu het elektronisch betalen zo’n toevlucht heeft genomen, rijst de vraag of een dergelijke betaling niet wat goedkoper kan. Met name food-ondernemers krijgen dagelijks vele betalingen per pin binnen en doordat dit aantal transacties explosief is gestegen zijn ook de kosten voor elektronisch betalen explosief gestegen. En dat in een tijd dat ondernemers het al niet makkelijk hebben.

Inzicht verkrijgen

Veel MKB ondernemers vragen zich bovendien af waarom het elektronische betalingsverkeer duurder wordt terwijl banken hun processen steeds verder automatiseren en de dienstverlening afbouwen.

Detailhandel Nederland heeft het initiatief genomen om met een aantal samenwerkende (vers)detailhandelsbranches in gesprek te willen gaan met de banken over de hoogte en opbouw van de pintarieven. Om dit gefundeerd te doen is inzicht nodig in de ontwikkeling van de aantallen en de kosten van het pinnen in het eerste half jaar van 2020 ten opzichte van het eerste half jaar van 2019. Daarom gaan acht branches binnenkort hun leden vragen om gegevens te verzamelen om zo inzicht te krijgen in de kosten van elektronisch betalen.

De handen ineengeslagen

De volgende acht brancheverenigingen hebben de handen ineengeslagen en gaan meewerken aan dit plan:

  •                NBOV (Bakkers)
    •             KNS (Slagers)
    •             ADN (Groentewinkels)
    •             VBW (Bloemisten)
    •             Vakcentrum (Kaas- en delicatessenwinkels)
    •             NBPW (Poeliers en via KNS)
    •             VNV (Visspecialisten)
    •             CVAH (Ambulante handel)

Kosten stijgen

De meeste MKB-ondernemers hebben een overeenkomst voor de verwerking van hun PIN transacties met een bank. Banken hebben verschillende bundels en/of tarieven. Zo is het opvallend dat bijvoorbeeld de Rabobank geen pinbundel heeft voor meer dan 5.000 pintransacties per maand en dat als deze grens wordt overschreden de ondernemer alsnog 5,6 cent per pintransactie moet betalen. Door de genoemde toename van het aantal pintransacties zijn in veel gevallen de kosten dus gestegen.

Henk Achterhuis: “het zou de banken sieren als ze instemmen met een kostenverlaging”

CVAH voorzitter Henk Achterhuis over de kosten voor pinnen: “Het is oneerlijk dat ondernemers de volledige kosten voor de explosieve toename van het elektronisch betalen voor hun rekening moeten nemen, want die toename is echt fors sinds de overheid heeft opgeroepen tot elektronisch betalen. De banken spekken hun zakken terwijl de ondernemers extra moeten betalen. Dat kan natuurlijk niet. De kosten liggen nu gemiddeld op zo’n 5,5 cent per transactie. Dat kan best wel minder. Wij denken aan een verlaging naar 4,4 cent per transactie of wanneer je veel transacties verricht, 3,9 cent per betaling. Het zou de banken sieren wanneer ze hiermee instemmen. Je kunt niet eenzijdig alle extra kosten bij de MKB-ondernemers neerleggen, die hebben het al niet zo breed de laatste maanden.”

Vul de enquête in

Bij de achterban van de CVAH is het verschil van de kosten per pintransactie ten opzichte van bijvoorbeeld het grootwinkelbedrijf al jaren een doorn in het oog. Voor de kostprijs van een pintransactie maakt het niet veel uit of er veel of weinig pintransacties plaatsvinden. Toch zijn de kosten per transactie voor ondernemers in het MKB veel hoger dan voor het grootwinkelbedrijf. Hoog tijd om dit eens kritisch aan te kaarten bij de banken. Vanaf volgende week verschijnt een enquête op de site van de CVAH, wij roepen onze leden en overige marktondernemers op om deze massaal in te vullen, zodat wij een goed beeld krijgen van de pinkosten voor ondernemers en met die informatie om tafel gaan zitten met de banken om zo de discussie aan te gaan over de onredelijke tarieven. Wilt u ook meedoen in de strijd de pinkosten voor ondernemers te verlagen? Houd dan volgende week onze website in de gaten en vul de enquête in.

De markt: redder van de binnensteden?

Als je kijkt naar de ontwikkelingen van de retail in de Nederlandse binnensteden, zit je gewoon te kijken naar een ware slachting. De koopbereidheid heeft in april de sterkste daling ooit laten zien. Paniek dus bij vastgoedeigenaren, retailondernemers, horeca en gemeenten. Koortsachtig zoeken zij naar oplossingen om het tij te keren. “Hoe halen wij het kopend publiek weer terug naar de binnenstad?”

 

Jos Voss en Olaf Zwijnenburg, sectorspecialisten retail en groothandel bij de Rabobank, zien de markt als een belangrijk instrument om weer leven in de dode binnensteden te blazen. De markt brengt immers reuring en gezelligheid, daar komen mensen op af. Dus de markt zou wel eens van levensbelang kunnen zijn voor de noodlijdende winkels in de binnensteden. Lees hier het artikel, wat vindt u er van?

Floramarkt Colmschate (Deventer) op de bres voor KWF

NPO Radio 2 komt ook dit jaar in actie voor KWF Kankerbestrijding. Tijdens de collecteweek, die loopt van 31 augustus tot 4 september, maken de dj’s honderd uur radio voor KWF vanaf een parkeerplaats in Deventer. Helaas is dit bittere noodzaak: “Vanwege het coronavirus zijn dit jaar helaas tientallen acties en evenementen voor KWF niet doorgegaan en gaan minder collectanten langs de deuren. Tegelijkertijd blijft geld voor onderzoek naar deze ziekte van groot belang. Onze dj’s steunen dan ook vol overtuiging deze collecteweek”, laat zendermanager Peter de Vries weten.

De marktkooplieden van de Floramarkt in Colmschate besloten vanochtend om hun steun te betuigen aan deze nobele actie en zamelden 255 euro in voor het KWF, welke ze overhandigden op de speciale Collecte Drive-in waar luisteraars vanuit hun auto een donatie kunnen doen, wat u hier kunt zien. De actie van de kooplieden werd zeer gewaardeerd! Mooie actie collega’s!

Bezorgbakkie.nl officieel van start


felicitaties van beide Groninger Wethouders voor Gruter en Coopman

Na maanden van voorbereiding is het dan eindelijk zo ver, Bezorgbakkie.nl is vandaag gestart met het bezorgen van producten die je op de Groninger markt koopt. De ondernemers achter dit initiatief zijn de standwerkers Jeroen Coopman en John Gruter.

Wethouders Philip Broeksma en Paul de Rook onderbraken hun werkzaamheden om beide ondernemers een hart onder de riem te steken. “Een geweldig initiatief van beide heren. Groningen is trots op haar markt en deze bezorgdienst maakt onze markt nog completer. Wat ons vooral aanspreekt is het groene karakter van de bezorgdienst. Zij brengen de markt bij de mensen thuis met hun elektrische bakfiets, een enorme uitkomst voor mensen die oud en moeilijk ter been zijn maar ook voor mensen die houden van gemakzucht. Je doet je boodschappen of op de markt, of thuis op de bank, maar je hoeft ze niet meer mee te sjouwen naar huis. Nu kunnen mensen gewoon op de fiets naar de markt, daar hun inkopen doen en een paar uur later krijgen ze het thuisbezorgd. We zijn blij dat Gruter en Coopman Groningen hebben gekozen om hun onderneming te starten, een prachtige primeur voor Groningen.”

John en Jeroen zijn blij dat ze na maanden van voorbereiding eindelijk aan de slag kunnen. Elke marktdag in Groningen gaat de bezorgdienst van start en zijn er drie bezorgrondes. “Mensen kunnen de hele week hun bestellingen opgeven en laten bezorgen op de marktdagen; dinsdag, vrijdag en zaterdag. Wij bezorgen tijdens deze marktdagen tussen 11.00 en 13.00 uur, tussen 14.00 en 16.00 uur en tussen 17.00 en 19.00 uur.”

Gelijk op de eerste dag komen de bestellingen al binnen, beide ondernemers zijn zichtbaar blij hiermee en geloven rotsvast in hun initiatief. “We starten hier in Groningen, de komende maanden gaan we vooral ervaringen opdoen en het bezorgsysteem finetunen. Na een paar maanden gaan we verder kijken, het is uiteindelijk de bedoeling om bezorgbakkie.nl landelijk uit te rollen.”

Wilt u dat uw markt ook gebruik gaat maken van de bezorgservice van bezorgbakkie? Bel dan naar 030 – 227 0665 of stuur een e-mail naar info@bezorgbakkie.nl. Wij nemen dan direct contact met u op en gaan samen met u bekijken hoe u het beste deze bezorgservice aan uw klanten kunt aanbieden.

Toch nog naar de rechter?

 

Update: Einde mondkapjesplicht in Amsterdam en Rotterdam

zojuist is bekend gemaakt dat het experiment met de mondkapjesplicht in delen van Rotterdam en Amsterdam niet zal worden verlengd dus zondagavond wordt beëindigd. Door het minder warme weer en het einde van het toeristische hoogseizoen is het op de drukste plekken nu waarschijnlijk makkelijker om 1,5 meter afstand te houden, stelt de veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland in een verklaring. De gemeente blijft het in de gaten houden en neemt indien nodig „informatie-gestuurde en risicogerichte” maatregelen.

De mondkapjesplicht op drukke plekken werd begin augustus ingevoerd. Veel ondernemers hadden er bezwaar tegen, omdat consumenten in onderzoeken aangaven minder te zullen gaan shoppen. De veiligheidsregio heeft die bezwaren gehoord. „Ook horen we van sommige Amsterdammers en bezoekers dat ze zorgen hebben over hun gezondheid op drukke plekken. Deze signalen nemen we mee in de besluitvorming na de evaluatie van het experiment.”

Het mondkapjes-experiment in Amsterdam loop dus komende zondag af. Toch willen de marktondernemers van de Albert Cuypmarkt voor die tijd nog naar de rechter om de mondkapjesplicht alsnog onrechtmatig te laten verklaren. Terwijl vorige week de actiegroep ‘Viruswaarheid’ dezelfde eis aan de rechter voorlegde en deze zaak verloor. Waarom stappen de marktondernemers dan toch naar de rechter?

Advocaat Rusita Ruitenberg die de exploitanten bijstaat, geeft uitleg. “Burgemeester Halsema houdt zich niet aan de regels met de mondkapjesplicht. Als voorzitter van de Veiligheidsregio creëert zij in de noodverordening een bevoegdheid, die volgens mij, en vele experts met mij, in strijd is met de Grondwet. Ik wil dat rechter aan burgemeester Halsema vraagt op welke regels zij haar bevoegdheid berust? Ik kan hem niet vinden, kunt u mij wel die regel geven? Zij mag hem niet verzinnen, maar het lijkt er op dat de burgemeester dit wel doet.”

Experiment loopt zondag af

Dan nog blijft de vraag bestaan of de rechtszaak nog veel zin heeft. Vandaag besluit de gemeente of ze doorgaat met de mondkapjesplicht op de Albert Cuypmarkt en andere plekken in de stad. Zoals het er nu naar uitziet zal het experiment zoals van te voren aangekondigd na zondag worden beëindigd.

“Dat klopt maar als de rechter op grond van onze argumenten de rechtmatigheid van de maatregel in twijfel trekt, staan de ondernemers van de Albert Cuypmarkt een stuk sterker in hun schoenen wanneer ze de economische schade die ze hebben geleden als gevolg van de mondkapjesplicht op de gemeente willen verhalen. Want er is aantoonbaar grote schade geleden door de markthandelaren, omzetverliezen tot 70% of zelfs meer zijn geen uitzondering. Dat zij daar burgemeester Halsema voor verantwoordelijk houden, zal niemand verbazen.”