Van markt naar webshop

KAPELLE – Tot tien jaar geleden was familiebedrijf Smulders alleen bekend in Zuid-Nederland. Naast een winkel in Goes stond het bedrijf op diverse markten. Inmiddels geniet het landelijke bekendheid via de online winkel Smulderstextiel.nl.

Het bedrijf stamt uit 1927 toen echtpaar Smulders in Eindhoven textielwinkel De Drijvende Concurrent opende. Ook gingen ze met bakfietsen langs de winkel.

De vierde generatie Smulders, Mitch, gaf het bedrijf een andere wending. Hij begon in 2006 op 16-jarige leeftijd met de webshop. „Er verschenen steeds meer winkels op internet. In eerste instantie ben ik begonnen de voorraad uit de garage van mijn vader op Marktplaats te zetten, vrij snel daarna lanceerden we de webshop.”

Inmiddels is de zaak uitgegroeid tot één van de grootste online beddengoedwinkels in Nederland. Desondanks is de familie de markt trouw gebleven. „Mijn neef Martin staat nog steeds met een kraam op diverse markten in Zeeland en Zuid-Holland. Klanten uit die omgeving kunnen online bestellingen naar wens op de markt ophalen. Daarnaast wijst Martin klanten ook op de online winkel, waar het aanbod vele malen groter is.”

Vader Henry houdt zich vooral bezig met de inkoop. Het online gebeuren vergt een andere kijk op inkoop. „De decemberperiode is voor de markt altijd heel rustig, terwijl het dan online een gekkenhuis is. Ook is de doelgroep verschillend. Online zijn het vooral vrouwen tussen de 30 en 60 jaar, op de markt ligt de leeftijd hoger.”

Mitch staat aan het roer bij de online winkel. „Er is veel concurrentie, daarom is service heel belangrijk. Wij hebben 95 procent van de producten op voorraad dus klanten hebben het de volgende dag in huis. Ook onze klantenservice is goed bereikbaar. Ik denk dat veel mensen dat belangrijker vinden dan de prijs.”

Internationale aftrap ‘Ik hou van mijn markt’ in Parijs

Op zondag 1 mei 2016 was de aftrap van de internationale campagne ‘Ik hou van mijn markt’ in Parijs in de aanwezigheid van de Franse president François Hollande en de burgemeester van Parijs Anne Hidalgo.

Vertegenwoordigers van de markten uit de diverse deelnemende landen werden door de president en burgemeester ontvangen ter gelegenheid van de aftrap van de internationale campagne ‘Ik hou van mijn markt’ voor de maand mei. Een keur aan aan versproducten van de markt werd gepresenteerd en geproefd. De president en burgemeester spraken beiden over het belang en de toegevoegde waarde van de markt voor de samenleving en namen alle tijd voor de aanwezige ondernemers en hun vertegenwoordigers.

De campagne is een initiatief van de WUWM, de internationale organisatie voor de ambulante handel. De Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) is lid van de WUWM.

Voorzitter van de WUWM, de spanjaard Manuel Estrada-Nora, schudt de hand van de Franse president en staat naast de burgemeester met de campagne logo’s.

 

Sellingen krijgt weekmarkt

SELLINGEN – De ‘parel van Westerwolde’ heeft met ingang van 3 mei elke dinsdagmiddag een weekmarkt.

De weekmarkt met zo’n tien standhouders krijgt een plaats midden in het dorp, tegenover het gemeentehuis, op het terrein van bloemist en cadeauwinkel Hof van Sellingen. Men kan er terecht voor groente en fruit, vlees, vis, kaas, snoep, kleding, noten, boeken, honing en de organisatie heeft een ‘flexibele plek’ voor wisselende standhouders die niet wekelijks kunnen komen.

Met dit initiatief krijgen niet alleen de huidige inwoners van Sellingen een breder ‘winkelaanbod’ met een gezellige ontmoetingsfunctie, ook hoopt de organisatie nog meer toeristen naar dit sympathieke dorp te lokken. Bovendien houden oudere inwoners op deze manier het zelfstandig boodschappen doen binnen handbereik.

Op 3 mei om 13.00 uur zorgt burgemeester Leontien Kompier van de gemeente Vlagtwedde voor een feestelijke opening.

Studenten Alfa-college Hardenberg aan de slag als koopman

ARDENBERG – Tweedejaarsstudenten Handel & Ondernemen van het Alfa-college in Hardenberg gingen maandag 18 april aan de slag als marktkoopman op de wekelijkse groente-, fruit- en warenmarkt in Hardenberg. De studenten konden hun ondernemersgeluk op de markt beproeven en verkochten onder andere producten van de Xenos, streekproducten de Baander, boomkwekerij Loozen, Steigerhouten meubels op maat, Shoeby Fashion, handelsonderneming Ter Wielen en van studentenbedrijf The Box. Voorafgaand aan de markt is de productkeuze voorgelegd aan marktmeester Jan Zweers. De producten mogen namelijk niet concurreren met de al bestaande producten op de markt.

Met het project ‘markt’ wil het Alfa-college ondernemen en een ondernemende houding stimuleren. Docent Marlies Hofmeijer kwam met het idee en samen met docenten Ramona Knobben en Carmen Hendriks werd het project opgezet. “Er zijn genoeg voorbeelden van ondernemers, die ooit op de markt zijn begonnen”, aldus één van de docenten. De studenten zijn ook op 9, 23 en 30 mei op de markt te vinden.

Wijkmarkt Paddepoel wordt nieuw leven ingeblazen

De langzaam wegkwijnende wijkmarkt in de Groninger wijk Paddepoel wordt nieuw leven ingeblazen. De gemeente en de winkeliersvereniging Paddepoel hebben daartoe de handen ineen geslagen.

De markt bestaat de laatste tijd uit slechts een paar kramen. De gemeente en de winkeliers willen dat aantal naar minstens acht brengen. Om meer kooplui te lokken, heeft de gemeente een stimuleringspremie ingesteld. Marktkooplui krijgen daarmee een deel van hun marktgeld terug.

De markt in Paddepoel op woensdagmiddag is terug gelopen door verplaatsing van de markt en door leegstand in het winkelcentrum. Voor veel ambulante handelaren was de markt niet meer rendabel. De gemeente vindt het in stand houden van de markt van belang voor het winkelcentrum en voor de leefbaarheid in de wijk.

Met de premie hoopt de gemeente een markt te realiseren met kramen met groente en fruit, vlees, zuivel en koek.