Gebruikersraad De Markt van Morgen bijeen
Op maandag 5 oktober 2020 is de Gebruikersraadbijeenkomst De Markt van Morgen (DMVM) gehouden. Het DMVM-bestuur legde verantwoording af over... Lees verder →
Een bruisende en levendige markt met tevreden consumenten. Dat is het ideale plaatje voor de marktondernemer en de gemeente waar de markt plaatsvindt. ‘De Markt van Morgen’ heeft dit als doel, maar dan wel op een eigentijdse wijze. Ofwel: de ondernemers organiseren de markt zelf, en de gemeente faciliteert hen hierin. De ondernemers en gemeente bepalen zelf hoe dit gebeurt. Juist in tijden dat gemeenten kritisch kijken naar kerntaken en uitgaven, biedt dit voor deze overheid tal van mogelijkheden.
Meer consumenten naar de markt. Meer uitgaven per bezoek aan de markt. Meer ondernemers op de markt, met meer variatie in aanbod. Die resultaten worden behaald door markten die werken volgens de methode van ‘De Markt van Morgen’.
Het initiatief ‘De Markt van Morgen’ is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de stichting Detailhandelsfonds.
Gemeenten organiseren de markt vanuit een bestuurlijk en juridisch perspectief. Verder zorgen zij voor handhaving van de regels in de marktverordening. Omdat de gemeente geen eigen belang heeft bij het ontwikkelen van de markt, wacht zij initiatieven van de ondernemers af.
Meestal gebeurt dat in gereguleerd overleg, zoals de marktkamers. De agenda daarvan wordt meestal opgesteld door de ambtenaren. Als ondernemers voorstellen doen, dan worden de mogelijkheden eerst onderzocht en de opties besproken in het volgende marktkameroverleg. Besluiten nemen vindt pas later plaats.
Gemeenten vragen zich af of:
Geeft u op een van deze vragen een positief antwoord, dan kan de gemeente nog steeds een markt instellen en daarvoor een terrein ter beschikking stellen. Het organiseren van de markt laat u dan over aan ondernemers zelf.
Zo voldoet u aan een belangrijke voorziening in uw gemeente.
Ondernemers kijken naar de markt als één geheel, ofwel het grootste warenhuis van het dorp of hun stad. Dat vereist een bedrijfsmatige aansturing en een commerciële visie, met voortdurende vernieuwing op de markt. Alleen zo blijf je consumenten verrassen en komen ze terug.
Ondernemers lopen vaak tegen regelgeving van de gemeente aan, die de ontwikkeling van de markt belemmert. Branchering en wachtlijsten zijn vaak een probleem om een gevarieerd aanbod op de markt te hebben. En een gevarieerd aanbod zorgt voor toestroom van klanten.
Ook oncollegiaal gedrag van uw collega’s kan de ontwikkeling van de markt verstoren. Een veel gehoord probleem is het eerder opruimen, waardoor klanten op het einde van de markt wegblijven (AH doet toch ook de winkel niet eerder dicht).
Maar denk ook aan overdracht van de plaats op de markt aan een passende ondernemer.
U geeft opdracht voor een onderzoek, dat wordt uitgevoerd door de Stichting de Markt van Morgen. Deze voert een SWOT-analyse uit en gaat na of de exploitatie van de markt niet op een andere manier kan worden gevoerd. Aan de hand van de conclusies volgen aanbevelingen, waaronder een businessplan.
In het businessplan staat beschreven hoe de markt het meest succesvol kan worden. Daarbij wordt een plan van aanpak en begroting geleverd.
Wij vinden het belangrijk dat er draagvlak bij de ondernemers op de markt is. Daarvoor organiseren wij een informatiebijeenkomst. Immers, zonder goede informatie kan je geen overwogen keuze maken. Op die bijeenkomst worden de uitkomsten van het onderzoek door de Stichting de Markt van Morgen gepresenteerd. Vervolgens worden de ervaringen op andere markten met ‘De Markt van Morgen’ uitgewisseld met de ondernemers. Vanzelfsprekend volgt er een discussie. Na die discussie vragen wij de ondernemers naar draagvlak voor bedrijfsmatige aansturing van de markt door de ondernemers zelf.
Gemeenten stellen op grond van de Gemeentewet een markt in. Daar verandert niets aan. Nu stelt de raad een marktverordening vast. Dat zal onder ‘De Markt van Morgen’ niet het geval zijn, want de ondernemers stellen hun eigen regeling op. De gemeente komt met de Stichting De Markt van Morgen een bruikleenovereenkomst overeen voor het gebruik van het marktterrein.
In de bruikleenovereenkomst kunnen nadere voorwaarden omtrent gebruik van terrein en installaties, kwaliteitseisen ten aanzien van het schoon opleveren van het terrein (voor de markt door de gemeente en na de markt door de ondernemers) en zaken omtrent openbare veiligheid geregeld worden.
Nadat op gemeentelijk niveau alle formaliteiten zijn afgerond, kan feitelijk de Stichting die de lokale weekmarkt organiseert van start gaan met het organiseren van de markt. Ondernemers doen dat doorgaans voortvarend en met enthousiasme, want er heerst een nieuw elan op de markt. Een elan van ‘we doen het met elkaar en voor elkaar!’.
Ondersteuning lokale stichting door Stichting De Markt van Morgen
De nieuwe stichting kan zich laten ondersteunen door de landelijke stichting de Markt van Morgen. Deze stichting helpt dan bij de overeenkomst met de gemeente en de lokale stichting, de contracten tussen deze lokale stichting en de individuele marktondernemers, het lokale bestuur met adviezen over allerlei praktische (opstart)zaken zoals de inning van de marktgelden e.d.
Daarnaast biedt de Stichting de Markt van Morgen ook de volgende dienstverlening aan:
1) Deelname geschillencommissie/arbitrageregeling bij het Scheidsgerecht De Markt van Morgen;
2) Relatiemanagement;
3) Deelname kennisuitwisselingsprogramma marktmanagers;
4) Juridische ondersteuning t.b.v. de lokale stichting;
5) Beleidsmatige ondersteuning van het bestuur van de lokale stichting
a) ondersteuning bij interne problemen;
b) ondersteuning bij problemen tussen gemeente en stichting;
6) Ondersteuning bij werving en selectie marktmanager of een marktmanagementteam;
7) Ondersteuning bij de periodieke vergunningaanvraag.
De lokale stichting heeft automatisch een plek in de gebruikersraad van de stichting De Markt van Morgen. De gebruikersraad draagt ook de bestuursleden van het bestuur van de stichting De Markt van Morgen voor. Zo heeft de deelnemende lokale stichting invloed op de bestuurszaken en beslissingen van de stichting De Markt van Morgen!
Meer over de stichting De Markt van Morgen.
Deze voornoemde dienstverlening is opgenomen in de contributie voor deelname aan de stichting De Markt van Morgen.
De contributie bedraagt per kalenderjaar 1,00 euro per marktondernemer per week.
Het scheidsgerecht
De stichting De Markt van Morgen heeft het Scheidsgerecht ingesteld. Deze zal in het geval van een geschil tussen lokale marktbesturen en marktondernemers de behandeling op zich nemen.
Als een markt onder de gemeente valt en de gemeente of marktmeester neemt een beslissing waar een marktondernemer het niet mee eens of daardoor geschaad wordt, staat de mogelijkheid open om kosteloos in beroep en bezwaar te gaan tegen deze beslissing bij de beroepen en bezwaren commissie van de gemeente. Deze commissie doet dan een uitspraak over de kwestie.
Bij een verzelfstandigde markt sluiten de lokale marktstichting en marktondernemer een private overeenkomst. Echter hier is niet vanzelfsprekend sprake van een regeling bezwaar en beroep. Op verzoek van gemeenten heeft de stichting De Markt van Morgen (DMVM) de stichting Scheidsgerecht De Markt van Morgen opgericht.
In de voorbeeld-DMVM-overeenkomst tussen de lokale marktstichting en de marktondernemer is opgenomen dat alle geschillen welke mochten ontstaan naar aanleiding van deze overeenkomst dan wel van nadere overeenkomsten, die daarvan het gevolg mochten zijn, zullen worden beslecht overeenkomstig het Arbitragereglement van het Scheidsgerecht De Markt van Morgen. Zolang de lokale stichting aangesloten is bij DMVM kan een beroep gedaan worden op deze regeling.
Concreet betekent dit dat eerst door middel van een informele aanpak onderzocht wordt of een oplossing kan worden gevonden. Mocht dat niet het geval zijn dan wordt professionele mediation aangeboden. De kosten van de regeling zijn voor rekening van DMVM. Het staat marktondernemers te alle tijde vrij om apart juridisch advies in te winnen over deze regeling. CVAH-leden kunnen hiervoor gebruik maken van het juridisch loket van de CVAH.
Werkboek
Werkboek De Markt op afstand, hoe pak je dit aan? De markt als klantgerichte onderneming.
Er is geen universele blauwdruk voor het creëren van een succesvolle vernieuwende markt. Wel kunnen door het benoemen van de te zetten stappen, de (on)mogelijkheden van vernieuwing, afwegingskaders, succesfactoren en valkuilen de optimale voorwaarden worden geschapen voor implementatie van succesvolle marktvernieuwingen. Met dit werkboek worden gemeenten, ondernemers en geprivatiseerde of verzelfstandigde marktorganisaties gefaciliteerd en gestimuleerd in het neerzetten van een vernieuwende markt. Klik hier voor het werkboek!
Checklist
De Markt op afstand. Hoe pak je dit aan? Checklist behorend bij het werkboek.
Klik hier voor de checklist!
Bergeijk
Bladel
Broek op Langedijk
Dinxperlo
Eerbeek
Geldrop-Mierlo
Glanerbrug
Haaksbergen
Hattem, Oldebroek en Wezep
Heerenveen
Hoek van Holland
Hoevelaken, Nijkerk
Leusden
Nieuwegein
Olst
Oud-Beijerland
Rijssen-Holten
Rozenburg
St. Michielsgestel
Veenendaal
Waddinxveen
Wijhe