Hoera! We zijn weer compleet!

Vanaf komende woensdag 28 april gaan alle markten weer volledig open. Vooral voor alle non-food ondernemers waren het heftige maanden. Eindelijk mogen ze weer terug naar hun markten. Eindelijk geen gaten meer op de markt. Eindelijk kunnen we op de markt weer ondernemen en klanten blij maken. Maak er met elkaar een feestje van de komende week, maar natuurlijk nog wel met de nodige veiligheidsmaatregelen.

Het koopgedrag van de consument is versneld veranderd. Ook van de marktklant. Voor veel consumenten is het gevoel van veiligheid nu erg belangrijk. En daarnaast speelt ook snelheid en gemak een belangrijke rol. We zullen samen de consument moeten stimuleren hun markt weer te bezoeken. We gaan voor de markt als dé veiligste plek om boodschappen te doen. Deze belofte vraagt dan wel om verantwoorde en zichtbare maatregelen op de markt en in de kraam!

#VEILIGNAARDEMARKT

Gezondheid en veiligheid voor onze medewerkers en klanten blijft top prioriteit. Samen laten we de klant horen, zien en vooral ervaren dat de markt de meest veilige plek is om je boodschappen te doen. We staan niet alleen in de frisse buitenlucht, we communiceren duidelijk alle richtlijnen en nemen voldoende veiligheidsmaatregelen.

Het is niet voor iedereen even makkelijk de juiste maatregelen te nemen , maar we weten dat ook vorig jaar ondernemers elkaar geweldig geholpen hebben. Alleen samen maken we een gezellige en vooral een veilige markt!
Het ‘nieuwe normaal’ lijkt van start te gaan en het is voor iedereen best spannend hoe mensen zich met meer vrijheden gaan gedragen. Ook op de markt. Blijf dus klanten aanspreken op het hanteren van de richtlijnen. We zullen echt moeten helpen met handhaven en er samen voor zorgen dat de 1,5 meter afstand gewaarborgd wordt. Ook mogen er nu nog niet te veel mensen tegelijkertijd op de markt. Bij overmatige drukte is ‘t soms nodig om in te grijpen. Samen blijven we scherp en alert en zorgen we voor een veilige markt.

Neem daartoe deze 5

basismaatregelen serieus:

  1. Zorg voor duidelijk zichtbare en nette communicatie van de basisrichtlijnen in de kraam en op de markt. Maak dit onderdeel van je basis communicatie of gebruik de beschikbare posters.
  2. Zorg bij de opstelling en indeling van de markt dat klanten nog steeds voldoende ruimte hebben om hun boodschappen met een veilig gevoel te doen.
  3. Zorg met straatstickers of afzetlinten dat klanten bij elke kraam minimaal 1,5 meter afstand kunnen houden.
  4. Zorg in de kraam voor voldoende hygiëne maatregelen; reinig regelmatig je werkplekken en apparatuur.
  5. Zorg dat een van je medewerkers extra alert is en klanten, die zich niet aan de regels houden, durft aan te spreken.

En….Ken je de 5 belangrijkste
basisrichtlijnen voor de klant nog:

  1. Houd 1,5 meter afstand tot elkaar. Ook tijdens het wachten bij de kraam.
  2. Kom bij voorkeur alleen naar de markt.
  3. Kies een rustig moment voor je marktbezoek.
  4. Betaal op de markt contactloos of met PIN.
  5. Neem je eigen boodschappentas mee naar de markt.

Pak ‘t moment

Hieronder nog een paar praktische marketing-tips voor de ‘heropening’!

  1. Zorg dat je informatie op je site en social media weer up to date is.
  2. Zorg allereerst dat je kraam of verkoopwagen er super aantrekkelijk uitziet en veilig is. Maak zelf een kort filmpje van je kraam en deel deze via social media.
  3. Zorg ook dat alle medewerkers weer ‘aan staan’ en er echt weer zin in hebben.
  4. Maak er een klein feestje van, hang wat slingers en balonnen op. We hebben iets te vieren, maar houd je wel aan de veiligheidsrgels. Misschien kan er iemand voor wat vrolijke muziek zorgen op de markt. Echt een evenement mag nog niet natuurlijk.
  5. Aandacht! Ook je klant zit veel thuis achter zijn scherm, juist door de heropening is ook voor hen ‘echt contact’ weer mogelijk. Vraag actief hoe ‘t met ze is, geef ze persoonlijke aandacht.
  6. Nodig klanten die ‘online’ bestellingen gedaan hebben uit met een leuke email.
  7. Zorg allemaal voor enkele ‘heropenings’ aanbiedingen in je kraam.
  8. Je kunt als ondernemer of markt ook de eerste X-aantal klanten verrassen met een vrolijke bos Gerbera’s of een ander leuk cadeau. Al is ‘t een leuk kaartje. Je kunt er ook een ‘grabbelton’ of andere simpele sympathieke winactie van maken. Reuring en verrassing bij je kraam, daar gaat ‘t om! (‘t mag alleen geen event worden)
  9. Maak tijdens de eerste dagen van ‘heropening’ wat leuke foto’s met blije klanten en deel deze via FB of Instagram ( met toestemming van je klant). Tag hen hier in, zodat hun vrienden je ook leren kennen! #marktopen #veilignaardemarkt
  10. Mogelijk heb je met veel energie tijdens de lockdown een webshop opgezet. Vergeet deze niet nu de markten weer open zijn. Het is een onderdeel van je bedrijfsvoering geworden.
  11. Vergeet niet de ‘heropening’ ook met je medewerkers te ‘vieren’. Dat kan met een taartje, een bloemetje of een simpel bedank Appje.

Als we onze klanten beloven veilig te zijn, dan moeten we op elke markt ook samen onze verantwoordelijkheid nemen voor de juiste veiligheidsmaatregelen.