Heeren van de Vis introduceert VISwijzer op de markt

Ook op de markt kunnen visliefhebbers sinds afgelopen weekend gemakkelijker kiezen voor verantwoord gevangen of gekweekte vis.  Als eerste ambulante vishandel van Nederland heeft Heeren van de Vis samen met Good Fish Foundation een viswijzer voor de consument ontwikkeld. Sinds afgelopen zaterdag krijgen klanten bij de kraam in Dordrecht gedetailleerde informatie over de herkomst en productiemethodes van het hele visassortiment. Met het Goede Vis logo wordt aangegeven wat de goede keuzes binnen het assortiment zijn.

Voor Nico Roosendaal van de Heeren van de vis is de introductie van de viswijzer een logische stap voor de vissector. “Al jarenlang bestaat er bij de consument een groeiende vraag naar meer informatie over de visproducten die men koopt. Bij het kopen van vleesproducten kan de consument kiezen voor vlees met het ‘Beter Leven’-keurmerk. Daar wordt massaal gebruik van gemaakt. Deze keuze willen wij ook onze klanten bieden.”

Bewuste keuze

Veel visbestanden zijn ernstig overbevist of de visserij is een grote bedreiging voor zeedieren en hun leefomgeving. Een vissoort kan in het ene gebied overbevist zijn en in het andere gebied goed beheerd worden. Viskweek lijkt het antwoord op overbevissing, maar gekweekte vis is lang niet altijd duurzamer dan wilde vis. Ook de kweek van vis veroorzaakt soms ernstige milieuproblemen.

Meer over de viswijzer kunt u lezen in de komende Koopman.