Enschedese marktkoopman stuurt 2400 stroopwafels naar het front

Marktkoopman Ronald Spijk uit Enschede is eventjes de bekendste Stroopwafelbakker van Nederland. Een onschuldige opmerking op Twitter een paar dagen geleden zette zijn leven totaal op z’n kop. Dinsdagavond reageerde hij op een berichtje van minister van Defensie Ank Bijleveld die mariniers op oefening in Schotland bezocht. “Hebben ze wel regenjassen?”, vroeg hij met een kwinkslag naar het nieuws dat militairen zelf kleding moesten kopen voor de grote militaire oefening.

“Geen stroopwafels, ik herhaal: geen stroopwafels”

Tot zijn verrassing reageerden de mariniers op zijn tweet: “regenjassen wel, maar geen stroopwafels. Ik herhaal: geen stroopwafels.” Een boodschap met een overduidelijke knipoog en Ronald besloot samen met zijn vrouw Marianne om de uitdaging aan te gaan. “De militairen willen graag een stroopwafel mee op oefening in Noorwegen, vooruit, dan gaan we die voor ‘onze jongens’ bakken. De tweet met de toezegging 2.400 stroopwafels te gaan leveren, leidde binnen vijf minuten tot een stortvloed van reacties die de hele dag aanhield. Dagbladen, radiostations, tv-omroepen staan in de rij om de Enschedese ondernemer te interviewen. Voor zijn kraam staat het rijen dik met klanten die zijn actie toejuichen.

werk aan de winkel

“Ik heb me wel wat op de hals gehaald” beseft de sympathieke wafelbakker. Als hij doorwerkt bakt hij zo’n 50 grote stroopwafels per uur. Dat wordt dan even flink doorbakken. “2.400 stroopwafels is wel ongeveer 26 manuren werk.” Gelukkig krijgt hij hulp aangeboden van zijn leverancier en stroopwafelfabrikant Martien Markus uit Waddinxveen. Samen gaan ze de klus klaren.

Moraalboosters

Het Korps Mariniers reageert opgetogen. „Stroopwafels zijn moraalboosters voor onze mariniers in Schotland, Noorwegen, Nederland, Caribisch Gebied en zo wijd de wereld strekt.” Als de militairen straks in het koude Poolgebied liggen te kleumen zal de stroopwafel warmte brengen.”

“Vrijdag gaan we naar Doorn om stroopwafels te overhandigen” aldus Spijk. “De distributie laat ik verder aan het ministerie. Maar die 2.400 gaan er komen. Een man een man, een woord een woord.”

De sympathieke actie zal de marktkoopman veel goodwill opleveren. De media-aandacht die hij krijgt is ongelooflijk en hij zal er veel klanten aan overhouden, zo is de verwachting. Dit verhaal kan zo meedingen naar de titel ‘Beste marketingstunt van het jaar’.