Dedigitalemarkt.nl “je kunt niet meer om thuis bezorging heen”

Online kopen en thuis bezorgen wordt steeds normaler

De een wil er niets van weten, de ander denkt dat het niet meer weg te denken is. Maar feit is dat het kopen van je dagelijkse boodschappen via je telefoon, laptop of computer op dit moment enorm booming is en in een rap tempo toeneemt. En dan worden je boodschappen ook nog eens bij je thuisbezorgd voor een paar extra euro’s. Hoe ga je als marktondernemer daar tegen concurreren?

Onlangs kwam het bericht naar buiten dat sinds de coronacrisis begin maart, de omzet van de Jumbo Supermarkten met 14,2% gestegen. Dat zijn astronomische cijfers en voor het grootste deel te danken aan de snel stijgende onlineverkoop. John Gruter en Jeroen Coopman, twee welbekende marktondernemers, zagen al snel deze aardverschuiving in het koopgedrag van de consument en realiseerden zich heel goed: ‘hier moeten we op inspringen, anders missen we met z’n allen gigantisch de boot.’

Dedigitalemarkt.nl

John verzamelde mensen om zich heen en in no-time had hij een website in de lucht, dedigitalemarkt.nl. “Op deze website kun je allerlei spullen bestellen die je normaal bij marktondernemers van jaarmarkten en braderieën koopt” vertelt John. “Door de coronacrisis konden wij ineens nergens meer werken en zaten we gedwongen werkloos thuis. Dan kun je natuurlijk de hele dag op de bank gaan liggen Netflixen, maar je kunt ook kijken hoe je je spullen op een andere manier aan de man brengt. Want kijk, ik kwam er al snel achter dat wij niet de enigen waren die de markten misten. Ook onze vaste klanten misten ons en onze producten. Om onze klanten toch te kunnen bedienen hebben wij daarom dedigitalemarkt.nl in het leven geroepen, zodat wij toch onze klanten kunnen bedienen.”

‘De klant hoeft z’n luie stoel niet meer uit’

Deze website is nu vol in ontwikkeling en draait behoorlijk goed. “Wij brengen de markt bij de mensen thuis. Maar we willen nog veel meer. Je ziet sinds de crisis een hele snelle ontwikkeling bij supermarkten dat ze al hun producten online aanbieden. Je pakt een digitaal winkelkarretje, gooit die vol met wat je hebben wil, rekent af en je krijgt het thuis bezorgd. En met name dat laatste is een ontwikkeling die niet meer te stoppen is. En waar mensen heel snel aan gewend raken. Dat is een service, waar je als weekmarkt niet tegenop kunt boksen als we gewoon braaf naar de markt blijven rijden, onze spullen uitstallen en gaan wachten op onze klanten. Dat werkt voor een deel van onze klanten, maar een snelgroeiend deel zal gaan voor gemak en bestelt lekker vanuit zijn luie stoel z’n boodschappen die vervolgens thuis worden bezorgd.”

Gigantische omzetstijging dankzij bezorging

“Dankzij dit nieuwe koopgemak zie je dat bij de Jumbo in een paar maanden tijd de omzet met 14,2% is toegenomen, dat is gigantisch! Als weekmarkt kun je dan niet lijdzaam blijven toekijken hoe die grote jongens jouw marktaandeel langzaam maar zeker afsnoepen. Daar moet je als de donder op inspelen. En dat gaan wij nu doen. In september starten wij daarom met een proef op de markt in Groningen met thuisbezorgen. En dat gaan wij doen op een geheel eigen wijze.”

Paling

“Op de eerste plaats moet de bezorging snel zijn. Je hebt in het land meerdere initiatieven die ook thuis bezorgen maar dat is dan dinsdag bestellen en donderdag krijg je geleverd. Dat willen wij dus een stuk sneller doen. Je bestelt nu een paling en twee uur later heb je een vette bek, bij wijze van spreken. Snelheid is heel essentieel. Als je vrouw je vraagt ‘wat wil je vanavond eten?’ Zeg jij bijvoorbeeld ‘doe maar bloemkool.’ Maar je vrouw gaat niet aan jou vragen ‘wat wil jij zaterdag eten?’ Want dan weet jij nog niet waar je trek in hebt. Daarom willen wij bezorgen a la minute doen. Als er markt is, gaan wij drie keer per dag fietsen om de boodschappen te bezorgen. Wie bestelt krijgt dus heel snel geleverd.”

Ideaal

Het is ook ideaal voor klanten die op de markt hun boodschappen halen maar geen zin hebben om met al die zware spullen te sjouwen. Dat hoeft dan ook niet meer. Je kunt gewoon tegen je klant zeggen ‘mevrouw, wij brengen het bij u thuis’. Hoe mooi is dat? Want veel mensen zijn slecht ter been, of hebben hun auto kilometers verderop geparkeerd. Want tegenwoordig mag je geen enkele stad nog in met je auto, en als ‘t wel mag betaal je je scheel voor maximaal een uurtje parkeren.”

Toch is het nog niet eenvoudig om als weekmarkt een goede bezorging op te zetten, er komt heel wat bij kijken en het vereist een goede onderlinge samenwerking van de marktondernemers. En de concurrentie met de supermarkten is en blijft gigantisch.

De achillespees van de supermarkt

Maar daar hebben beide standwerkers ook goed over nagedacht. “Wij gaan ons onderscheiden van de supermarkten”, vertelt Jeroen verder. “Want die hebben namelijk een achillespees; plastic. En wij gaan voor groen. Milieubewust. Daar kun je bij de jonge consument niet meer om heen. En daar ligt de kracht van de markt, op dit punt kun je je onderscheiden van de grote supermarkten. Want koop maar eens wat in een supermarkt. Het maakt niet uit wat je koopt, het is allemaal verpakt in dat vreselijke plastic. Alles is plastic in een supermarkt. Elke komkommer zit in een plasticjasje. Als je gaat koken met producten uit een supermarkt heb je een halve vuilniszak vol plasticafval. En op dat punt kun je je als weekmarkt onderscheiden. Want wij verkopen producten die zo van ’t land komen. Eerlijker kan niet.”

IJzersterk

“En dat is een heel sterk punt. IJzersterk. Daar pak je vooral de jonge consument mee. Juist ja, die doelgroep die nu grotendeels vervreemd is van de markt. Want jongeren zijn heel kritisch op het vlak van milieu. Zij zien de wereld – waar zij nog heel lang op moeten vertoeven – in rap tempo naar de mallemoeren gaan. Juist deze groep – die online kopen en thuis laten bezorgen de normaalste zaak van de wereld vindt – is heel gevoelig voor milieuaspecten. De helft van alle jongeren is tegenwoordig vegetariër of zelfs veganist en heel kritisch op het milieubelastende gedrag van de oudere generatie. Als je als markt deze groep voor je weet te winnen, heb je er een gigantische groot klantenbestand bij.”

Bezorgbakkie

En daarom leggen wij de nadruk op groen. Lokale, eerlijke producten en niks plastic, op de markt zijn de boodschappen verpakt in eerlijke materialen als papier of worden gewoon los in een duurzame krat geleverd die telkens weer hergebruikt kan worden. En bezorgen gaan we doen met een elektrische bakfiets, vandaar de naam ‘bezorgbakkie’. Eind augustus komt hiervoor ook een aparte website, www.bezorgbakkie.nl.”

“Wij zijn er van overtuigd dat als je als markt dezelfde voordelen biedt als een supermarkt – online bestellen en thuisbezorgen – een groot deel van Nederlandse consumenten zal kiezen voor producten van de markt omdat dit stukken milieubewuster is dan bestellen bij een supermarkt. En qua prijs kunnen we ook heel goed concurreren.”

“In Groningen beginnen we met het bezorgen binnen een straal van tien kilometer, dan heb je het grootste deel van de stad te pakken. De pilot begint in september. Als dit aanslaat gaan we het initiatief verder over het land uitspreiden. Wij geloven er heilig in. De markt wacht volgens ons een hele mooie toekomst. Houd ons maar in de gaten.”