CVAH en VNV lanceren Nationale Haringcampagne 2018

Brancheorganisaties Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) en de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) lanceren gezamenlijk de Nationale Haringcampagne 2018. De Telegraaf Media Groep heeft zich onlangs als mediapartner verbonden aan dit nieuwe initiatief. In de Telegraaf en magazine Vrij gaan zij zorgen voor de nodige publiciteit. Naast diverse advertenties is er onder andere ook aandacht voor de campagne en het product haring middels een lezers-win-actie, culinaire reportage, sfeerimpressies en recepten.

Eind 2017 maakten CVAH en VNV (incl. de Spakenburgse en Volendamse subverenigingen) bekend dat zij bezig waren met de ontwikkeling van een eigen haringcampagne. Inmiddels is duidelijk hoe die campagne er precies uit komt te zien. De visspecialisten, zowel gevestigd als ambulant, worden daarbij centraal gezet. De campagne omvat o.a. de Nationale Haringtest, de Nationale Haringdag en het Nationale Haringonderzoek.

Nationale Haringtest
Terwijl de inschrijving nog loopt hebben meer dan 250 verkooppunten van Hollandse Nieuwe zich aangemeld voor de Nationale Haringtest. Bij deze test bepaalt de consument welke haring wordt verkozen tot de lekkerste haring per provincie. Er zijn twee rondes. In de 1e ronde die start op woensdag 13 juni, kunnen consumenten via de website www.nationaleharingtest.nl stemmen op hun favoriete visspecialist. Per provincie plaatsen maximaal 6 winkels of wagens zich voor de 2e ronde. Daarin neemt gecertificeerd onderzoeksbureau Mobiel Centre op locatie een uitgebreid smaakonderzoek af onder consumenten. De provinciewinnaars worden bekend gemaakt op een groot slotevent in september.

Nationale Haringdag
Op woensdag 13 juni, de dag van de start van de Hollandse Nieuwe, vindt in Spakenburg de Nationale Haringdag plaats. Tijdens deze dag draait alles in het vissersdorp om haring. Het belooft een geweldig evenement te worden. Musea openen gratis hun deuren, er vindt een botterrace plaats op het water waaraan maar liefst 20 schepen deelnemen én de grootste haringparty van Nederland wordt van 13.00 uur tot 22.00 uur gehouden op het Spuiplein in het dorpscentrum van Spakenburg. Tijdens deze feestelijke dag zullen lokale vishandelaren duizenden gratis haringen uitdelen, is er een proeverij van nieuwe haringrecepten en is er muziek van diverse artiesten en een DJ.

Nationale Haringonderzoek
Tijdens het slotevent in september publiceren CVAH en VNV de resultaten van het Nationale Haringonderzoek. De gegevens die onderzoeksbureau Mobiel Centre in de 2e ronde van de Nationale Haringtest verzamelt worden gebruikt om een antwoord te vinden op vragen als “Hoe eet de Nederlander zijn haring het liefst?” en “Welke verschillen in smaakvoorkeuren zien we per provincie?”. Ook worden de provinciewinnaars van de Nationale Haringtest bekend gemaakt tijdens dit slotevent.