Wij Blijven Samen Scherp!

Het CVAH-bestuur wil er alles aan doen om warenmarkten open te houden. Op veel markten werken marktondernemers gelukkig nog steeds volgens de geldende coronarichtlijnen. Die aandacht voor de coronamaatregelen moeten we samen vasthouden en vooral ook zichtbaar en aantoonbaar blijven communiceren!

Het is begrijpelijk dat de consument wat ‘losser’ wordt, maar dit is ook op de markt nog niet gewenst. We moeten met elkaar de drukte op markten blijven managen en vooral voorkomen dat klanten in groepjes de markt komen bezoeken. Juist nu we nog met halve markten draaien is het van belang, dat de markt zijn positie als ‘plek om veilig boodschappen te doen’ vast weet te behouden.

We willen immers zo snel mogelijk weer compleet open! De veiligheid en gezondheid van onze klanten en medewerkers staan voorop. De CVAH roept op tot zorgvuldige naleving van richtlijnen door zowel ondernemers als klanten op de markt. Laten we allemaal scherp blijven op de 3 onderstaande punten:

  1. Wij blijven maatregelen hanteren 
    Misschien moeten we weer even terugschakelen naar oktober & november. Op werkelijk alle markten, werd door alle marktondernemers en hun medewerkers de Corona situatie zeer serieus genomen. Iedereen trof maatregelen en deed aanpassingen. Ondernemers die moeite hadden met het nemen van maatregelen, werden door hun collega’s geholpen. We deden ‘t als markt echt samen. Dit werd ook op gemeenteniveau, en zelfs landelijk erkent! Nu met het voorjaar voor de deur dienen we de richtlijnen en maatregelen te blijven hanteren. Onderaan dit bericht treft u een korte checklist van maatregelen.
    Nemen jullie nog steeds voldoende hygiëne maatregelen en zorgen jullie nog constant voor voldoende afstand? Ook voor de klant?
  2. Wij blijven met klanten communiceren
    Elke ondernemer had afgelopen maanden stickers, bordjes of posters waarmee klanten geattendeerd werden op de richtlijnen. We zagen enorm veel creativiteit!
    Ook de CVAH poster werd opgehangen. Check regelmatig voor uw kraam of jullie de belangrijkste veiligheidsrichtlijnen nog steeds voldoende en duidelijk communiceren.
    En gebruiken jullie ook je Facebook of Instagram account voor communicatie met je klant? Verzoeken jullie klanten via social media om alleen naar de markt te komen?
  3. Wij blijven corrigeren & regisseren
    Natuurlijk is het menselijk soms even de dergelijke richtlijnen te vergeten. Gelukkig begrijpen we allemaal dat het belangrijk is klanten ook op hun verantwoordelijkheid te wijzen, hoe lastig dat soms ook is. Veel klanten vinden het geen probleem als een marktondernemer of medewerker hen vriendelijk corrigeert.
    Dames vergeten jullie de ander halve meter maatregel niet? Gezellig dat jullie er zijn, maar zouden jullie volgende keer alleen je boodschappen willen komen doen?Naast het corrigeren van gedrag op de markt moeten we de klant ook blijven stimuleren juist op rustige momenten naar de markt te komen. Dit regisseren van de drukte op de markt blijft ook een taak van ondernemers, zowel individueel als gezamenlijk. Bespreek dit met de marktcommissieleden of de marktmeester.
    En…. heb jij zelf al ‘vroege-vogel-promotie-acties’ ingezet? 

Laten we hopen dat elke markt snel weer compleet is. Tot die tijd blijven we samen zorgen dat klanten ook op half volle markten gezond en veilig boodschappen kunnen doen in de frisse buitenlucht!

Hier kunt u een Lentekriebels-poster met enkele richtlijnen downloaden. Hang ‘m op als geheugensteuntje voor klanten op de markt of post ‘m op uw social media.