Markt Bos en Lommer verdwijnt, nieuwe markt Bos en Lommer

Het zal wel Amsterdamse logica zijn. Eerst een markt opheffen en vervolgens een markt starten. Maar dan heel vaag, getuige de volgende uitspraak: “Voorlopig gaat het om een periode van twee jaar, maar de markt kan een definitief karakter krijgen.” Eigens bedacht door de dames en heren politici van Stadsdeel West. Aan de vraag hoe je als ondernemer moet investeren in een marktplek terwijl je geen enkele zekerheid hebt dat deze plek over een paar jaar nog bestaat, gaat men liever voorbij.

protest

Maar goed, het stadsbestuur heeft gesproken. Op de Bos en Lommerweg komt een nieuwe weekmarkt. Dit moet een ‘gevarieerde’ markt worden en komt direct na de opheffing van de markt op het Bos en Lommerplein. Uiterlijk per 1 september 2021. De opheffing van de markt op het Bos en Lommerplein gaat dus door, ondanks protesten van buurtbewoners.

“Voor de vaste en tijdelijke plaatshouders die op de marktlijst van de huidige markt staan, geldt dat we ze individueel goed gaan begeleiden naar een andere markt, nieuw werk of naar de nieuw op te richten weekmarkt”, zo laat Van der Horst weten. “Het is niet zo dat we de oude markt verplaatsen. Om iets nieuws te beginnen, moeten we deze markt eerst opheffen.”

Witheet

De afgelopen jaren kachelde de bezettingsgraad van de markt op het Bos en Lommerplein achteruit, nog slechts 19 marktkooplui houden het vol op het plein. De gemeente wil de markt nu opheffen en er over een enkele jaren een luxe markt voor terugplaatsen passend bij “de snel veranderende bevolkingssamenstelling.” AGF-handelaar Leo Hessing is volgens Het Parool witheet: “Wij hebben dit plein nooit gewild, maar we moesten en zouden hier gaan staan. Waar halen ze nu de gore moed vandaan om ons weg te sturen?”

De buurt, winkeliers en overgebleven marktkooplui hebben echter de moed nog niet opgegeven Via een petitie willen ze het stadsbestuur op andere gedachten brengen. “Zet de huidige marktkooplui niet bij het grofvuil, maar gebruik ze als vertrekpunt om het aanbod van de markt uit te breiden, want we willen hoofddoekjes én kaas, loempia’s én noten, gordijnen én fournituren, schoenen van twee euro én handgemaakte fashion, goedkope groente én biologische.”